Cloud-telefonie levert een grote bijdrage aan de professionalisering van de bedrijfscommunicatie. Gebruikers beschikken over uiteenlopende opties om cloud-telefonie af te stemmen op de bedrijfsbehoeften. De meerwaarde ervan wordt echter nog groter met de integratie van bestaande bedrijfssystemen zoals CRM en ERP. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om relevante contactinformatie te tonen bij inkomende gesprekken of het terugbellen van een klant. In dit artikel laten we zien hoe de integratie van cloud-telefonie met dergelijke bedrijfssystemen werkt en wat de voordelen daarvan zijn.

Integratie met systemen

Cloud-telefonie is te integreren met verschillende bedrijfssystemen. CRM en ERP zijn de meest voorkomende, maar ook andere bedrijfsspecifieke systemen kunnen meestal worden geïntegreerd met cloud-telefonie. Er zijn drie niveaus waarop cloud-telefonie kan worden geïntegreerd met bedrijfssystemen:

  • CTI-client. Dit is feitelijk een digitale klantkaart die als pop-up wordt vertoond bij telefonisch klantcontact. Basisgegevens van de klant die al in het CRM zijn ingevoerd, zoals naam, functie en bedrijf, verschijnen direct in beeld zodra de persoon in kwestie belt;
  • Integraties door middel van OpenAPI of REST API. Hiermee is meer maatwerk mogelijk bij het definiëren en inrichten van de door u gewenste klantcontactoplossingen;
  • Native integratie. Deze integratie gaat nog een stap verder. Hierbij worden belgegevens automatisch in systemen zoals Salesforce en Microsoft Dynamics geregistreerd.

 

Onze adviseurs vertellen u graag welk niveau het beste past bij uw organisatie en klantcontactwensen. Kom in contact.

Voordelen van integratie met cloud-telefonie

De integratie van uw bedrijfssystemen aan cloud-telefonie draagt bij aan efficiënter klantcontact:

  • Gebruikers krijgen direct de juiste klantkaart te zien om klanten snel en accuraat van dienst te zijn en een 360º beeld van hen te krijgen;
  • Gebruikers kunnen gemakkelijk uitbellen vanaf de klantkaart in het CRM-systeem of via een synchronisatie tussen de contacten uit het CRM en telefonie;
  • Gebruikers hebben de mogelijkheid om zelf een klantkaart te openen. Ook is het mogelijk dat er direct een gespreksnotitie wordt klaargezet met datum en tijd waarop de belangrijkste informatie tijdens of na afloop van het gesprek genoteerd kan worden. Per afdeling kan een relevante actie gedefinieerd worden. Denk aan een ticketoverzicht bij supportteams of een algemene klantkaart met contractinformatie voor salesmedewerkers;
  • Door gegevens van gesprekken voor alle werknemers inzichtelijk te maken wordt voorkomen dat klanten twee keer voor hetzelfde worden gebeld.

 

Voorbeelden van CRM- en ERP-systemen waarvoor Eazit de integratie met cloud-telefonie mee heeft verzorgd:

  • Exact
  • AFAS
  • Zoho
  • Zendesk
  • Microsoft Dynamics
  • Salesforce
  • Autotask
  • PerfectView

 

Staat uw pakket er niet bij? Geen probleem. We bieden nog veel meer opties aan. Informeer naar de mogelijkheden.

Altijd verbonden

Zeker in kleinere ondernemingen vervult personeel vaak meerdere rollen, waardoor men lang niet altijd op één vaste locatie doorbrengt. Bereikbaarheid on the go is dan cruciaal. Met VoIP-telefonie kunnen inkomende gesprekken, e-mailberichten, video-oproepen, chatconversaties en alle overige integraties ook binnenkomen op mobiele apparaten. Zo blijft service en bereikbaarheid richting klanten en collega’s altijd en overal gewaarborgd.

Voorbeelden van effectieve integratie met cloud-telefonie

  • Juristen – Bij een binnenkomend gesprek direct de notities van de lopende zaak te zien krijgen, zorgt ervoor dat juristen persoonlijker en sneller de beller te woord kunnen staan;
  • Accommodatie – Door wensen in te voeren van klanten, is het mogelijk om daar bij een volgende boeking rekening mee te houden. Dit zorgt voor een stukje persoonlijke aandacht, wat bijdraagt aan tevreden en meer terugkerende klanten;
  • Productie – Met inzicht in de orderstatus en eventuele eerdere bestellingen kunnen klanten sneller van informatie worden voorzien. Ook is het makkelijker een eerdere bestelling opnieuw uit te voeren;
  • Klantcontactcenters – Ook telefonische helpdesks profiteren van bovengenoemde voordelen. Zij halen daardoor sneller hun KPI’s op het vlak van afhandeltijd en klanttevredenheid.

 

Waarom klantenservice zo belangrijk is

Bovenstaande voorbeelden laten zien dat de integratie met CRM- of ERP-systemen zorgt voor een snellere en klantvriendelijkere benadering. Het belang van een goede klantenservice is enorm; het kost gemiddeld zes keer zoveel om een nieuwe klant te winnen dan om een bestaande klant te behouden. De voordelen liegen er niet om:

  • Een grotere loyaliteit van klanten richting uw bedrijf;
  • Meer afname van uw product of dienst;
  • Groei van uw bedrijf door positieve reviews;
  • Meer herhaalbezoeken.

 

Hoe klanten uw bedrijf beleven hangt direct samen met uw klantenservice. Bij een negatieve ervaring is de kans groot dat de klant bij een concurrent aanklopt. Het tegenovergestelde is ook waar, een positieve klantervaring versterkt de positie van uw bedrijf. Klanten besteden graag iets extra’s wanneer daar goede en snelle service tegenover staat.

De integratie van cloud-telefonie met uw CRM en ERP-systeem tilt uw klantenservice naar een hoger niveau. Daarnaast biedt cloud-telefonie de mogelijkheid om gespreksdata te verzamelen (t.b.v. business intelligence) en professionele voicemailberichten en wachtrijen in te stellen. Ook kunnen gesprekken/contactmomenten buiten kantoortijden gemakkelijker worden geregistreerd en opgevolgd.

Eazit verzorgt uw cloud-telefonie integraties

Bij Eazit bieden we betrouwbare en flexibele cloud-telefonie-oplossingen voor elk mkb-bedrijf. Groeit uw bedrijf, dan groeien onze oplossingen met u mee. Zoekt u een partner voor het integreren van CRM- en ERP-systemen met uw cloud-telefonie? Eazit helpt u graag verder! Neem contact op via onderstaande button voor meer informatie.

Top