Na ruim twee jaar aan lockdowns en versoepelingen kunnen we voorzichtig de balans opmaken. Een van de belangrijkste conclusies: thuiswerken is here to stay. Volgens onderzoek van TNO wil werkend Nederland gemiddeld 2,4 dagen per week thuiswerken. Desondanks is menig thuiswerkplek nog steeds opgezet als tijdelijke oplossing en niet gericht op efficiënt en veilig werken. We hebben een viertal tips inclusief passende IT-oplossingen voor het mkb op een rij gezet om de uitdagingen van moderne thuiswerkplekken het hoofd te bieden.
Een laptop, een stoel en een werkblad: meer is er niet nodig om te kunnen thuiswerken, toch? Heel sec gezien, ja, met de nadruk op kunnen. Want efficiënt werken lukt alleen wanneer uw medewerkers hun werkplek associëren met werk. Beter gezegd: een werkplek die hen in een productiviteitsmodus krijgt.
Ergonomisch kantoormeubilair is een absolute randvoorwaarde (niet in de laatste plaats om lichamelijke problemen door een verkeerde werkhouding te voorkomen), maar onderschat ook het belang van professionele thuiswerkapparatuur niet.
Een geschikte, productiviteitsverhogende oplossing is een docking system voor het koppelen van werklaptops aan één of twee monitoren. Deze setup geeft gebruikers (drie)dubbel zoveel schermruimte. Ideaal voor multitasking en werkzaamheden waarbij het handig is om meerdere vensters tegelijk te kunnen zien!
Voor effectief digitaal vergaderen (zowel met klanten als collega’s) is daarnaast een professionele headset zeer aan te bevelen. Met functies als ruisonderdrukking en stemoptimalisatie ervaren de gesprekspartners kraakhelder geluid voor een soepeler en sneller gespreksverloop.
Kunt u hulp gebruiken bij het inrichten van ergonomische thuiswerkplekken voor uw medewerkers? Eazit helpt u in samenwerking met Markant Office graag verder! Informeer naar de mogelijkheden.
Vandaag de dag zijn veel bedrijfsapplicaties voor online (samen)werken cloud-based. Zonder stabiel zakelijk internet heeft u geen of gebrekkig toegang tot deze applicaties, variërend van boekhoudprogramma’s tot Microsoft 365-applicaties zoals SharePoint en Teams. Een goede internetvoorziening thuis is met andere woorden een must!
Bij de meeste thuisomgevingen is de router ‘verstopt’ in de meterkast. Voor bedrade verbindingen is dat geen enkel probleem, maar voor het wifi-signaal is dat verre van ideaal. Van medewerkers wier werkplek zich op twee etages afstand van de router bevindt, kunt u moeilijk verlangen dat ze een internetkabel doortrekken door de gehele woning. Gelukkig hoeft dat ook niet. Wifi-access points zorgen voor een optimale wifi-dekking op de werkplekken, zonder dikke lagen (gewapend) beton te hoeven passeren.
Het toegenomen thuiswerken houdt gelijke tred met de sterke toename van het aantal cyberaanvallen. Thuisnetwerken zijn in de meeste gevallen minder veilig dan bedrijfsnetwerken. Dit komt met name doordat internet thuis voor legio andere toepassingen in het huishouden wordt gebruikt. Er wordt op gegamed, volop gesurfd, mee naar streamingdiensten gekeken, om nog maar te zwijgen over de IoT-apparaten die er gebruik van maken, zoals netwerkprinters en smartwatches. Dit zijn stuk voor stuk potentiële achterdeuren voor een hacker naar bedrijfsgevoelige informatie, schreven we eerder.
Laat medewerkers daarom bij voorkeur vanuit huis inloggen op het bedrijfsnetwerk via een veilige VPN-verbinding. En altijd via een door het bedrijf gefaciliteerd apparaat dat alleen voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt. Op deze manier blijft internetverkeer voor zakelijk gebruik en de thuissfeer goed gescheiden. Met VPN (Virtual Private Network) wordt een veilige en volledig versleutelde verbinding opgezet waarbij bedrijfsgegevens worden beschermd tegen hackers en internetcriminelen. Een ander belangrijk voordeel van VPN is dat bedrijven hiermee een intern netwerk op kunnen zetten waar alleen werknemers toegang tot hebben, ook wanneer zij niet op kantoor zijn.
Twijfelt u of uw netwerkveiligheid van uw bedrijf op orde is? De Network Security Check (NSC) van Eazit geeft u inzicht in de huidige staat van uw bedrijfsnetwerk. Hierbij wordt het netwerkgebruik geanalyseerd om eventuele beveiligingsrisico’s bloot te leggen. Daarnaast ontvangt u een uitgebreid rapport met concrete tips voor netwerkoptimalisatie en effectieve manieren om uw bedrijfsnetwerk te wapenen tegen cyberaanvallen.
Fijn natuurlijk, zo’n efficiënte en veilige thuiswerkplek voor uw medewerkers. Maar hoe efficiënt is het inrichten ervan voor uzelf? Meebewegen kan alleen wanneer de ICT-infrastructuur op dit doel is ingericht. Gelukkig zijn er diverse schaalbare oplossingen voor het eenvoudig inrichten van nieuwe thuiswerkplekken en bijbehorende communicatiemogelijkheden. Neem onderstaande oplossingen:
Geen IT-vraagstuk staat op zichzelf. Dit geldt ook voor IT-oplossingen voor thuiswerkplekken. Wat uw wensen en ambities ook zijn, het efficiënt en veilig inrichten van thuiswerkplekken vergt een maatwerk aanpak, geloven we bij Eazit. Wilt u totaal ontzorgd genieten van gestroomlijnde (thuis)werkprocessen?
Eazit
Bel ons op: 088-355 00 00 Of
e-mail naar: advies@eazit.nl