KPN is overal gestopt met 3G-netwerk

Vanaf 2 mei is KPN overal gestopt met het 3G-netwerk. KPN is vanaf 1 april 2022 gestart met de uitfasering van het 3G-netwerk. KPN zet haar 3G-netwerk uit omdat er steeds minder gebruik gemaakt wordt van 3G en steeds meer gebruik gemaakt wordt van het 4G of zelfs het 5G netwerk. De frequenties die voor 3G worden gebruikt, gaat KPN inzetten voor het 4G- en 5G-netwerk. Zo wordt het 4G- en 5G-netwerk nóg sneller, veiliger en stabieler. Op deze pagina houden we u op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen en de maatregelen die u nu al kunt nemen voor uw organisatie zodat u optimaal gebruik kunt blijven maken van uw apparatuur.

 

Waarom wordt 3G gestopt?

De internetbehoefte neemt alleen maar toe. Medewerkers zijn tegenwoordig niet meer gebonden aan een vaste werkplek op kantoor. Ze zijn onderweg of werken op wisselende locaties. Daarbij is het belangrijk om altijd en overal bereikbaar te blijven voor klanten, leveranciers en collega’s. De toename van het dataverbruik in de afgelopen jaren maar ook de databehoefte in de toekomst, vragen om een netwerk dat hiervoor geschikt is. Door de netwerkcapaciteit van 3G vrij te maken voor 4G en 5G kunt u profiteren van meer capaciteit en hogere snelheden.

De voordelen van 4G

De snelheid gaat van maximaal 14 Mbit/s naar maximaal 250 Mbit/s

Met bellen via 4G is er minder vertraging en klinken stemmen luider en duidelijker

Het 4G-netwerk heeft binnen en buiten een betere dekking dan het 3G-netwerk

In Nederland én 37 andere landen internet jij met het snelle en stabiele 4G netwerk

De start van de uitfasering

KPN is officieel vanaf 1 april 2022 gestart met de uitfasering van het 3G-netwerk. Een geografische weergave van het gebied in Amsterdam is hiernaast opgenomen (op mobiel hierboven). De lijst met betreffende postcodes kunt u op deze pagina terugvinden.

 

Wat betekent de uitfasering voor uw organisatie?

Voordat u wellicht in paniek schiet: de 3G-gevolgen vallen mee. Het is vooral van belang dat uw toestellen, tablets of hardware minimaal geschikt zijn voor 4G en juist geconfigureerd zijn voor internetten en bellen over 4G.

  • Heeft u een 2G toestel? Dan ervaart u geen verandering. Het 2G-netwerk blijft beschikbaar tot tenminste april 2025.
  • Heeft u een toestel dat (nog) niet geschikt is voor 4G en gebruikmaakt van 3G? Dan valt u terug naar internetten en bellen via 2G, waarbij u het volgende zult ervaren: uw internetverbinding wordt langzamer, de geluidskwaliteit van bellen wordt minder en u kunt niet internetten en bellen tegelijkertijd. Eazit adviseert u in dit geval een nieuw toestel aan te schaffen om niet in kwaliteit van uw dienstverlening achteruit te gaan. Neem hiervoor contact met ons op.
  • Heeft u een toestel dat geschikt is voor 4G diensten en data, maar niet voor bellen over 4G (VoLTE)? Dan zullen uw apparaten voor een gesprek terugvallen op het 2G netwerk met een lagere gesprekskwaliteit, maar wel gewoon 4G data kunnen blijven gebruiken. KPN implementeert momenteel HD Voice op het 2G netwerk. In week 10 is dit over heel Nederland uitgerold. HD Voice op 2G zal bijdragen verbetering van de audiokwaliteit van gesprekken.
  • Heeft u een toestel dat geschikt is voor 4G diensten, data én bellen over 4G? Dan zal deze verandering voor u geen impact hebben. Het kan wel zo zijn dat uw instellingen nog niet goed staan. Bekijk deze handleiding om te zien hoe u uw toestelinstellingen wijzigt.

 

Hoe controleert u uw toestel?

Controleer of uw toestel geschikt is voor 4G

Niet alle telefoontoestellen zijn geschikt voor 4G, daarom hebben we voor u een overzicht gemaakt met alle toestellen die 4G-ready zijn. Controleer of uw toestel erbij staat. Staat uw toestel er niet tussen? Dan kunt u eventueel een nieuw toestel bestellen. Neem hiervoor contact met ons op.

 

Wijzig uw toestelinstellingen om te bellen- en internetten op het 4G- of 5G-netwerk

Meerdere mobiele aansluitingen in uw organisatie zijn wellicht nog niet goed ingesteld. Zo maakt u niet optimaal gebruik van ons mobiele netwerk en loopt u voordelen mis. Bekijk onderstaande handleiding hoe u uw toestelinstellingen wijzigt

 

Veelgestelde vragen over van 3G naar 4G

Ik heb een 4G smartphone maar kan geen gebruik maken van 4G, hoe komt dat?

Standaard staat uw toestel ingesteld op 4G. Controleer eerst of uw toestel niet handmatig is ‘vastgezet’ op 3G. Bekijk deze handleiding voor hulp bij het aanpassen van uw instellingen.
Neem eventueel contact op met support wanneer u hulp nodig hebt.

Ik heb een oude smartphone, die alleen van het 2G- en 3G-netwerk gebruik kan maken. Wat betekent het stoppen van 3G voor mij?

Vanaf 31 maart 2022 stopt het 3G-netwerk. Het uitzetten van 3G betekent dat uw toestel terug zal vallen naar 2G. Dit betekent een verminderde kwaliteit voor bellen en een trage internetsnelheid. Daarnaast kunt u niet meer bellen en internetten tegelijkertijd. Het 2G-netwerk blijft beschikbaar tot tenminste april 2025.

Hoe weet ik of mijn smartphone geschikt is voor 4G bellen?

U ziet of u al via 4G belt door tijdens een telefoongesprek te kijken of uw toestel op het 4G-netwerk blijft. Dit is zichtbaar rechtsbovenaan het scherm van uw smartphone. Let op: dit ziet u alleen als uw wifi uit staat. Bekijk hier alle smartphones die geschikt zijn voor 4G bellen (VoLTE).

In mijn regio is momenteel weinig tot geen 4G dekking. Wat betekent dit voor mij?

Vóórdat KPN 3G uitzet, zorgen ze ervoor dat de 4G dekking in uw regio goed is. Zo blijft u altijd goed bereikbaar.

Ik zie regelmatig dat mijn smartphone met 3G verbonden is, hoe gaat dat straks als 3G uitgaat?

Als uw instellingen dit toelaten, verbindt uw smartphone dan automatisch met het 4G-netwerk. Controleer dus of uw instellingen goed staan en of uw smartphone geschikt is voor 4G. Mocht uw smartphone niet geschikt zijn voor 4G bellen (VoLTE), dan zal uw toestel wanneer er gebeld wordt terugvallen van 4G naar 2G.

Kan ik 3G nog gebruiken in het buitenland?

Dat kan, zolang de providers in het buitenland 3G aanbieden.

Wat gebeurt er met 2G?

Het 2G-netwerk blijft beschikbaar tot tenminste april 2025.

Top