Vanaf 2 mei is KPN overal gestopt met het 3G-netwerk. KPN is vanaf 1 april 2022 gestart met de uitfasering van het 3G-netwerk. KPN zet haar 3G-netwerk uit omdat er steeds minder gebruik gemaakt wordt van 3G en steeds meer gebruik gemaakt wordt van het 4G of zelfs het 5G netwerk. De frequenties die voor 3G worden gebruikt, gaat KPN inzetten voor het 4G- en 5G-netwerk. Zo wordt het 4G- en 5G-netwerk nóg sneller, veiliger en stabieler. Op deze pagina houden we u op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen en de maatregelen die u nu al kunt nemen voor uw organisatie zodat u optimaal gebruik kunt blijven maken van uw apparatuur.
De internetbehoefte neemt alleen maar toe. Medewerkers zijn tegenwoordig niet meer gebonden aan een vaste werkplek op kantoor. Ze zijn onderweg of werken op wisselende locaties. Daarbij is het belangrijk om altijd en overal bereikbaar te blijven voor klanten, leveranciers en collega’s. De toename van het dataverbruik in de afgelopen jaren maar ook de databehoefte in de toekomst, vragen om een netwerk dat hiervoor geschikt is. Door de netwerkcapaciteit van 3G vrij te maken voor 4G en 5G kunt u profiteren van meer capaciteit en hogere snelheden.
KPN is officieel vanaf 1 april 2022 gestart met de uitfasering van het 3G-netwerk. Een geografische weergave van het gebied in Amsterdam is hiernaast opgenomen (op mobiel hierboven). De lijst met betreffende postcodes kunt u op deze pagina terugvinden.
Voordat u wellicht in paniek schiet: de 3G-gevolgen vallen mee. Het is vooral van belang dat uw toestellen, tablets of hardware minimaal geschikt zijn voor 4G en juist geconfigureerd zijn voor internetten en bellen over 4G.
Niet alle telefoontoestellen zijn geschikt voor 4G, daarom hebben we voor u een overzicht gemaakt met alle toestellen die 4G-ready zijn. Controleer of uw toestel erbij staat. Staat uw toestel er niet tussen? Dan kunt u eventueel een nieuw toestel bestellen. Neem hiervoor contact met ons op.
Meerdere mobiele aansluitingen in uw organisatie zijn wellicht nog niet goed ingesteld. Zo maakt u niet optimaal gebruik van ons mobiele netwerk en loopt u voordelen mis. Bekijk onderstaande handleiding hoe u uw toestelinstellingen wijzigt
Standaard staat uw toestel ingesteld op 4G. Controleer eerst of uw toestel niet handmatig is ‘vastgezet’ op 3G. Bekijk deze handleiding voor hulp bij het aanpassen van uw instellingen.
Neem eventueel contact op met support wanneer u hulp nodig hebt.
Vanaf 31 maart 2022 stopt het 3G-netwerk. Het uitzetten van 3G betekent dat uw toestel terug zal vallen naar 2G. Dit betekent een verminderde kwaliteit voor bellen en een trage internetsnelheid. Daarnaast kunt u niet meer bellen en internetten tegelijkertijd. Het 2G-netwerk blijft beschikbaar tot tenminste april 2025.
U ziet of u al via 4G belt door tijdens een telefoongesprek te kijken of uw toestel op het 4G-netwerk blijft. Dit is zichtbaar rechtsbovenaan het scherm van uw smartphone. Let op: dit ziet u alleen als uw wifi uit staat. Bekijk hier alle smartphones die geschikt zijn voor 4G bellen (VoLTE).
Vóórdat KPN 3G uitzet, zorgen ze ervoor dat de 4G dekking in uw regio goed is. Zo blijft u altijd goed bereikbaar.
Als uw instellingen dit toelaten, verbindt uw smartphone dan automatisch met het 4G-netwerk. Controleer dus of uw instellingen goed staan en of uw smartphone geschikt is voor 4G. Mocht uw smartphone niet geschikt zijn voor 4G bellen (VoLTE), dan zal uw toestel wanneer er gebeld wordt terugvallen van 4G naar 2G.
Dat kan, zolang de providers in het buitenland 3G aanbieden.
Het 2G-netwerk blijft beschikbaar tot tenminste april 2025.