COVID-19 heeft een sterke impuls gegeven aan thuiswerken. De aanvankelijke koudwatervrees heeft inmiddels plaatsgemaakt voor enthousiasme – bij de meeste bedrijven is hybride werken nu de norm. De flexibiliteit om personeel op afstand te laten werken wordt daarbij vaak genoemd als pré. Maar, zoals bij veel veranderprocessen, verloopt de implementatie van deze nieuwe werkvorm niet bij elke organisatie zonder slag of stoot. Hoe maakt u hybride werken tot succes? Het antwoord op deze vraag leest u in dit artikel.

Van hybride werken een succes maken

Het implementeren van hybride werken vergt een zorgvuldig plan van aanpak. Om alle neuzen binnen de organisatie dezelfde kant op te krijgen en medewerkers goed door het nieuwe werklandschap te navigeren, moet goed worden nagedacht over de mogelijke impact van hybride werken. Belangrijke overwegingen zijn bijvoorbeeld:

  • Welke afdeling(en) en gebruiker(s) mogen toegang krijgen tot een hybride werkplek en bij welke data en applicaties mogen zij?
  • Waar zijn uw medewerkers gevestigd? Gaat hun werk-privé-balans erop vooruit bij hybride werken zonder dat dit ten koste gaat van hun productiviteit? En wat levert het aan werkgeverszijde op aan kostenbesparingen?
  • Hoe is de toegang geregeld tot de verschillende bedrijfsdata en -applicaties?
  • Op welke manier zal hybride werken of volledig thuiswerken de bedrijfscultuur beïnvloeden?
  • Welke vormen van interne communicatie faciliteert u voor uw medewerkers?
  • Voldoet uw organisatie aan de benodigde cybersecuritystandaarden, zodat uw medewerkers zowel op kantoor als thuis veilig kunnen werken?
  • Is uw huidige infrastructuur geschikt voor hybride werken?

 

U ziet: genoeg punten om over na te denken. Eazit denkt graag met u mee! Zo zorgen we er gezamenlijk voor dat uw medewerkers veilig overal vandaan kunnen werken en toegang hebben tot de juiste bedrijfssystemen en -informatie.

Verwachtingsmanagement als sleutel tot succes

Bij het implementeren van een hybride werkvorm is het belangrijk uw medewerkers nauw bij dit proces te betrekken. Hierbij is een grote rol weggelegd voor (wederzijds) verwachtingsmanagement. Concrete tips hiervoor:

  • Maak uw teams duidelijk hoeveel communicatie u van hen verwacht wanneer zij thuiswerken. U wilt hen niet het gevoel geven áltijd bereikbaar te moeten zijn – een goede werk-privébalans is immers belangrijk – maar u wilt ook niet het contact met hen verliezen;
  • Plan regelmatig tussentijdse meetings (bijvoorbeeld scrumsessies of wekelijkse digitale stand-ups) waarbij de verwachtingen naar elkaar worden uitgesproken;
  • Stel richtlijnen op voor de werkomstandigheden thuis, zoals geluidsniveaus en huisdieren, zodat de werkroutine niet in het gedrang komt;
  • Geef thuiswerkers de ruimte voor passende pauzetijden. Onze cloud-telefoniesystemen beschikken over een geïntegreerde aanwezigheidsfunctie. Zo kan elk teamlid bij tijdelijke afwezigheid een ‘niet storen’-alert instellen, dat op alle interne communicatiesystemen wordt bijgewerkt.

 

Onderlinge verbinding opzoeken gaat makkelijker dan u denkt

Efficiënt werken in een hybride werkomgeving valt of staat met de juiste communicatietechnologie. Personeel dat veel thuiswerkt kan het gevoel hebben belangrijke informatie of gebeurtenissen met hun collega’s te missen. Een combinatie van videoconferencing, e-mail en telefonie is dan ideaal (en eigenlijk onmisbaar) voor communicatie op afstand.

Met onze communicatieoplossingen zorgen we ervoor dat…

  • … uw organisatie optimaal bereikbaar is;
  • … men eenvoudig gesprekken kan doorverbinden naar iedereen binnen de organisatie (waar men ook werkt, zolang men maar beschikt over een internetverbinding);
  • … medewerkers die onderweg zijn en geen toegang hebben tot hun kantoor- of thuiswerkplek tóch optimaal verbonden blijven;
  • … medewerkers optimaal hybride kunnen werken en ook nog eens bereikbaar zijn zonder dat klanten/gesprekspartners het verschil merken met communicatie vanaf de kantoorlocatie;
  • … u een systeem heeft dat voor ú werkt; of de communicatie nu verloopt via een bureautoestel, laptop, mobiele telefoon of een integratie tussen deze drie.

 

Een gestroomlijnde hybride workflow begint met Eazit

Met een persoonlijke benadering, servicegerichte instelling en een breed portfolio ondersteunt Eazit u optimaal bij het bevorderen van hybride werken binnen uw bedrijf.

Wilt u meer weten? Onze klantadviseurs vertellen u graag alles over communicatieoplossingen die uw teams vooruithelpen.

 
 

Top